Çocuk ve Ergen Psikolojisi

Bebeklikten itibaren gelişim fizyolojik, psikolojik ve sosyal yönden her aşamada farklılaşarak devam etmektedir. Çocukların fizyolojik ve psikolojik yönden gelişimleri ve değişimleri çok hızlı olmaktadır. Çocuklar aynı zamanda çevrelerinin ürünüdür. Bu özelliklerden dolayı çocuğa özgü klinik çalışmada çocukların normal gelişimini, gecikmiş gelişimden ya da gerçek psikolojik bozukluklardan ayırt edebilmek çok önem arz etmektedir. Çocuğun psikolojik gelişim evrelerinde yaşadığı olumsuzluklar ya da takılmalar ayrıca çeşitli yaşam olayları ve değişiklikleri çocuk ve ergenleri etkilemektedir. Anne babanın ya da aile fertlerinden birinin kaybedilmesi, anne babanın ayrılması, aileye kardeş gelmesi, aile içi şiddet, çocuğun ihmal ya da istismar edilmesi, okul değişikliği, taşınma gibi değişiklikler ve olumsuzluklar bazen bazı çocuklarda psikolojik sorunlara yol açabilmektedir. Çocukların yaşadıkları psikolojik sorunlar; davranış problemleri, aile bireyleri ya da akranlarıyla ilişki problemleri, okul ya da sosyal ortamlarda uyum problemleri, kardeş kıskançlığı, korku ve kaygılar, yeme bozuklukları, yaşına uygun olmayan davranışlar; gerileme, parmak emme, alt ıslatma, dışkı kaçırma ve benzeri gibi farklı şekillerde ortaya çıkmaktadır.
Çocukluk problemlerine erken müdahale uzun vadeli hasarı en aza indirmek için çok önemlidir. Çözülemeyen çocukluk problemleri; erişkin yaşam yeteneklerinin öğrenilmesini, iş performansını, arkadaşlık sürdürme yeteneğini ve sorumluluk taşıma gereksinimlerine uyum sağlamayı olumsuz bir şekilde etkilemektedir.
Çocuk ve Ergen Psikolojisi bölümümüzde; çocuğun normal gelişim sürecini değerlendirmek için; zeka testleri (WISC-IV, Good-Enough, Catell 2-A, Catell 3-A, Porteus Labirent Testi) gelişim testleri (DENVER II, AGTE, Gessel, Peabody, Benton, Bender-Gestalt ), okul olgunluk testleri (Frostig, Metropolitan), çocuğun ruhsal işleyişini görmek ve problemin kaynağını değerlendirebilmek için projektif testler; Rorschach, CAT ve TAT yapılmaktadır. Bölümümüzde çocuk ve ergenlere yönelik psikolojik yardım amacıyla psikoterapi yöntemleri de uygulanmaktadır.
Uygulanan tanı metodları nelerdir?
- Anne ve babaya bebek danışmanlığı (Gelişimsel aşamalar ve anne-babaların başa çıkma yöntemleri)
- 2 yaş sendromu
- Aile içi iletişim
- Çocukta cinsel gelişim
- Tuvalet eğitimi (alt ıslatma ve kaka kaçırma)
- Tırnak yeme
- Takıntılar
- Korku ve endişeler
- Boşanma sürecinden çocuk nasıl etkilenir
- Yuvaya uyum süreci
- Okul problemleri (okula hazırlık, ödev yapma, sınav kaygısı)
- Zeka testleri (WISC-IV)
- Projektif testler (RORSCHACH, CAT, TAT)
Olup biteni çocuklardan saklamamak gerekiyor!
Öğrenme güçlüğü genellikle İlkokul döneminde fark edilmeye başlıyor. Çünkü okuma yazma, matematik dersi, daha mantıksal bağlantılar gerektiren problem çözme becerisi gibi durumlar ortaya çıkıyor. Burada fark edilmeye başlanabiliyor.
Çocuklara tuvalet eğitimi 24 – 36 ay arasında verilmesi en uygun zamandır. Bunun dışında daha geç veya daha erken tuvalet eğitimine başlamak çocuklar için ruhsal problemlere yol açabilir.
Çağımızda, sanayi ve teknolojinin günden güne gelişmesi birlikte birçok hazır gıdaya ulaşım kolaylaşmış, küçük yaşlarda başlayan beslenme bozukluğuna bağlı obezite ve diğer yeme bozukluklarının görülmesi artmıştır.
Psikolojik sağlamlığı arttırmak için neler yapmalıyız?
Çocuğunuza bu şekilde bilgilendirmeler yapabilirsiniz!
Aslında teknoloji ile ilişki kontrol edilebilir olduğunda olumsuz etkilerini azaltmak da mümkündür.
Bir yıllık eğitim-öğretim döneminin ardından yaz tatili geldi, çattı. Peki ya çocuğunuzun karnesi beklediğiniz gibi değilse?
Tatil yaparken çocuklara aynı zamanda bir şeyler öğretmek mümkün mü
Kitap okuma alışkanlığı; gerek okul döneminde, gerekse okul yaşamından sonra olsun hayatın her alanında, kişinin kendi kendini eğitmesini sağlayan en önemli beceridir.
Çocuk gelişim evresinin en önemli basamaklarından birisi olan 2 yaş sendromu nedir?
Down Sendromlu çocuğun fiziksel, sosyal, gelişimsel, tıbbi ve psikolojik özelliklerine göre yaşamının düzenlenmesi yaşam kalitesini arttırması yönünde yapılabilecek en önemli adımdır.
Öğrenciler için karne üzerinden yapılan ‘başarılı’ veya ‘başarısız’ nitelendirmesi çoğu zaman çocuğun etiketlenmesine neden olmaktadır.
Çocukta ayrılık kaygısı bozukluğu olup olmadığı mutlaka bir uzman tarafından değerlendirilmelidir.
Okula uyum süreci sandığınızdan daha hassas!
Alt ıslatma sorununda kalıtsal faktörler önemli nedeni oluşturmaktadır.
Oyun terapisi, çocuğun kendisini ifade edebilmesinin oyun ve oyuncaklar ile sağlanmasıdır.
Çocuklarda bazı nedenlerden dolayı gelişim bozuklukları görülebilmektedir
Çocuğun istenmeyen davranışı karşısında bağırmak, o an için doğru ve tek çözüm gibi görünüyor olsa da, sonrasında çocukta olumsuz sonuçlar doğurabilir.
Engelli çocuk ya da bireyin yaşadığı psikolojik sorunların kaynağı engelin kendisi değil, engeli nedeniyle maruz kaldığı toplumsal ve bireysel engellenmelerdir.
Otizm, günümüzde birçok çocuğu etkileyen, belirtilerinin yaşamın ilk üç yılındaki erken gelişim evresinde başladığı bilinen ve yaşam boyu devam eden nörogelişimsel bir bozukluktur.
Ergenlik dönemi çocukların 15-18 yaşları aralığında geçirdikleri ve ailelerin ne yapacaklarını bilemedikleri bir süreçtir.
Çocuklar duygu ve düşüncelerini ifade etmekte yetişkinler kadar iyi değildir. Çoğu zaman duygu ve düşüncelerinin farkında olmayabilirler, anlamlandıramayabilirler, bu nedenle ifade etmeleri de güçtür.
Çocukların kendilerini ifade etmekte yetişkinler kadar başarılı olmadığını çocuklarda uygulanan oyun terapisi ile çocukların yaşadığı sıkıntıları daha kolay anlayabilirler.
Mutlu çocuk’un tanımını yapmak bir bakıma zor. Ancak mutlu çocuk sorunsuz çocuk anlamına gelmiyor.
Dönem boyunca çocuklar çalıştı, koşturdu, yoruldu. Rutin okul telaşı, derslerin ve sınavların stresi yerini, rahatlamaya, uyku ve dinlenmeye bıraktı.
Zorlu bir eğitim öğretim döneminin ardından tatil sevinci ve bu dönemin nasıl geçtiği hakkında bilgi..
Okulların açılmasına sayılı günler kaldı, Hatta özel okulların bazıları açıldı bile… Hepimizin bildiği gibi Eylül ayı okul ayı! Aileler telaşlı, çocuklar heyecanlı.
Yaz tatilini verimli, etkili ve aynı zamanda eğlenmeye ve dinlenmeye zaman ayırarak geçirmek için neler yapmalıyız? Bu dönemde çocuklar için öneriler neler olabilir?
23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramını Coşkuyla Kutladık / 2018